Thursday, June 24, 2010

BELIA KREATIF PEMACU PEMBANGUNAN NEGARA

Oleh: Mohamad Rashidi Mohammad Ismail

Kekesalan dan kecewa dengan tindakan segelintir ketua jabatan di jabatan-jabatan kerajaan yang menghalang kakitangannya dari mengikuti kursus atau program yang dianjurkan oleh jabatan-jabatan kerajaan di kementerian yg lain. Sepatutnya kakitangan kerajaan perlu sedar bahawa program-program yang dijalankan oleh jabatan-jabatan lain adalah misi nasional dan sebagai penjawat awam sepatutnya memberi sokongan dalam menjayakanya.

Dalam usaha menarik belia-belia berpersatuan sepatutnya perkara ini tidak berlaku melainkan ketua jabatan itu sendiri tidak minat berpersatuan atau tidak faham akan peranan-peranan berpersatuan ataupun mempunyai agenda peribadi tertentu.

Jika tidak, mengapa ini perlu berlaku. Sepatutnya ketua jabatan perlu sedar bahawa kebanyakan persatuan sudah berada dibawah akta bela dan berumur 15 hingga 40 tahun serta kebanyakan pemimpin-pemimpin belia berumur 25 tahun ke atas yg telah berkerja di agensi swasta dan kerajaan.

Jabatan-jabatan dibawah kementerian- kementerian tertentu menjalankan program adalah dengan tujuan melahirkan modal insan yang berkualiti.

Sehubungan dengan itu, saya memohon perhatian semua pihak untuk memikirkan tindakan terhadap ketua-ketua jabatan yang ternyata biadab dan tidak menghormati misi negara.

Orang seperti itu, orang yang biadap yang tidak tahu dan tidak mahu menghormati misi negara dengan tidak memikirkan berjaya ataupun tidak misi negara, tidak sepatutnya menerajui mana-mana jabatan kerajaan.

Dalam masa yang sama, saya turut berharap agar semua pihak bersama-sama memberi fokus kepada kepimpinan belia dan memberi perluang serta ruang kepada belia dengan tujuan melahirkan modal insan yang berkualiti bagi menjamin kesinambungan keupayaan negara di masa akan datang.

No comments:

Post a Comment