Monday, April 5, 2010

Jangan Sekadar Janji Politik, tapi tak mampu tunaikan......

Oleh: MOHD FAIZAL MOHD SALLEH

GPMS Selangor mengecam kenyataan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dalam portal `malaysian insider’ yang cuba menyogok dan membeli undi warga emas dengan memberi RM1000 bagi mengundi Pakatan Rakyat pada PRU akan datang dalam memastikan pembangkang menang, seterusnya mentadbir Kerajaan Persekutuan.

Ini jelas menunjukkan Dap tidak menghormati amalan demokrasi selain menghina pengundi di Malaysia. Undi bukan untuk dijual beli, kenyataan Lim Guan Eng ini jelas menunjukkan pembangkang dalam keadaan terdesak untuk mendapat semula keyakinan rakyat, khususnya dalam keadaan mereka yang mula hilang sokongan dan keyakinan sejak akhir-akhir ini.

Janji-janji Dap itu berunsur sogokan, membeli undi dan rasuah. GPMS Selangor cadangkan pakatan pembangkang tunai dulu janji-janji mereka terlebih dahulu. Banyak janji-janji dan harapan sebelum ini belum tertunai. Janji kalau tidak ditunaikan bermakna mereka bohong dan gagal mentadbir.

Lim sendiri pernah berjanji keadilan untuk semua tetapi peniaga Melayu tertindas di Pulau Pinang, termasuk di Permatang Pauh.

Dengan mengambil contoh janji-janji pakatan pembangkang di Selangor, antara janjinya ialah saguhati RM1,000 kepada setiap anak Selangor yang berjaya ke menara gading dan rawatan klinik percuma kepada warga emas berusia 65 tahun ke atas. Turut dijanjikan peruntukan RM75 kepada setiap anak-anak yang dihantar ke tadika dan banyak lagi yang akan diajukan sebagai bantuan ikhlas kepada seluruh rakyat Selangor.

GPMS Selangor mohon agar Kerajaan negeri Selangor mengotakan semua janji seperti yang terkandung dalam manifesto Pilihan Raya Umum 2008.

No comments:

Post a Comment