Tuesday, March 8, 2011

Hormati Titah Yang Di Pertuan Agong- GPMS Selangor

Kita harus menghormati dan menilai titah Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin bertitah, negara jika mahukan Malaysia terus aman dan makmur.

Baginda bertitah tunggak utama negara seperti Perlembagaan negara, badan perundangan, badan eksekutif, badan kehakiman serta institusi raja berperlembagaan serta kedudukan Islam sebagai agama rasmi Persekutuan dan kedudukan istimewa orang Melayu serta anak negeri Sabah dan Sarawakm, harus terus dipelihara.

Pada hari ini, kita melihat ada usaha berterusan untuk mewujudkan keraguan terhadap tunggak-tunggak utama ini, yang jika tidak diurus dengan baik, maka akan berlaku perpecahan rakyat yang lebih parah.

Walaupun setiap orang berhak mempunyai tafsiran sendiri mengenai sesuatu perkara, kebebasan mutlak hanya akan mewujudkan keadaan huru-hara dan akhirnya memusnahkan perpaduan rakyat “Jika setiap rakyat memilih selera pandangan yang sangat bebas terhadap tunggak-tunggak utama negara itu maka penyatuan pemikiran dan perpaduan rakyat berada pada tahap sangat rapuh,”.

“GPMS Selangor tidak mahu mencampuri urusan politik kepartian tetapi setiap orang Melayu beragama Islam, khususnya di negeri Selangor ini, kita tidak seharusnya meletakkan parti politik sebagai faktor pemisah antara rakyat di negeri ini”.

Perlembagaan negara telah menyatukan rakyat negara ini, dari dahulu, sekarang dan akan datang selaras dengan konsep 1Malaysia. Perlembagaan negara mahukan setiap rakyat hidup dalam harmoni, tidak ada rakyat tercicir daripada menikmati pembangunan dan kehidupan.

Pemimpin parti politik di negara ini seharusnya memahami dan menghayati sejarah pembentukan negara dan Perlembagaan Persekutuan yang diasaskan daripada kontrak sosial.

Semangat yang diterapkan kepada ahli parti perlu mengikut permuafakatan dan persefahaman antara kaum bagi memastikan perkara yang tidak diingini membabitkan isu perkauman berlaku.

Mereka tidak boleh menggunakan isu-isu perkauman untuk menarik rakyat menyokong mereka. Rakyat juga perlu bijak menilai dan menentukan pilihan mereka, sikap bertolak ansur antara kaum juga akan menunjukkan kematangan rakyat pelbagai kaum di negara ini untuk mengelak tercetusnya kembali peristiwa berdarah 13 Mei

Kebimbangan tersebut seharusnya menjadi ingatan kepada pemimpin parti politik untuk tidak mengamalkan perjuangan sempit. Setiap kaum hendaklah saling bantu membantu dan berkasih sayang untuk membentuk satu keluarga besar Malaysia.


MOHD FAIZAL MOHD SALLEH

Pengerusi GPMS Selangor

No comments:

Post a Comment